Δευτέρα 29 Νοεμβρίου 2010

ΕΚΤΑΤΗ ΕΙΣΦΟΡΑ

Στον αέρα η έκτακτη εισφορά


Αν κριθεί αντισυνταγματικό το μέτρο, το Δημόσιο θα κληθεί να επιστρέψει τα παράνομα εισπραχθέντα ποσά της έκτακτης εισφοράς ύψους πολλών εκατ. ευρώ, όχι μόνο στους 20.000 που προσέφυγαν δικαστικά αλλά και σε όσους δεν προσέφυγαν

Αντισυνταγματική και ανίσχυρη είναι η διάταξη του νόμου 3758/09 με την οποία η προηγούμενη κυβέρνηση επέβαλε έκτακτη εισφορά σε βάρος χιλιάδων φορολογούμενων, σύμφωνα με δικαστική εισήγηση προς το Συμβούλιο της Επικρατείας.

Η εισήγηση του συμβούλου Επικρατείας Ιω. Γράβαρη εντοπίζει δύο αντισυνταγματικότητες στον τρόπο επιβολής του δυσμενούς μέτρου, υψώνοντας «δίχτυ προστασίας» για τον φορολογούμενο, αφού θεωρεί ότι δεν είναι συνταγματικά ανεκτή ούτε η αναδρομική φορολόγηση (πέραν του ενός έτους) αλλά ούτε οι διαφοροποιήσεις ανάμεσα σε φορολογούμενους πολίτες και σε νομικά πρόσωπα (επιχειρήσεις κ.λπ.).


Δίκη
Στη δίκη - πιλότο που θα γίνει σε λίγες μέρες στο Β΄ τμήμα ΣτΕ, ο ανώτατος δικαστής θα προτείνει να ανατραπεί η απόφαση του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών που έκρινε πριν λίγους μήνες συνταγματικό το ν. 3758/09, θεωρώντας ότι εσφαλμένα ερμήνευσε το Σύνταγμα. Αν η εισήγηση υιοθετηθεί από τη μείζονα σύνθεση του Β΄ τμήματος και την ολομέλεια (όπως σφόδρα πιθανολογείται, με βάση και πρόσφατη νομολογία της ολομέλειας ΣτΕ), τότε η αντισυνταγματικότητα θα εφαρμοστεί και στις πάνω από 20.000 εκκρεμείς δίκες σε όλη τη χώρα.

Στην περίπτωση αυτή το Δημόσιο θα κληθεί να επιστρέψει τα παράνομα εισπραχθέντα ποσά της έκτακτης εισφοράς ύψους πολλών εκατ. ευρώ, όχι μόνο στους 20.000 που προσέφυγαν δικαστικά, αλλά και σε όσους δεν προσέφυγαν, σύμφωνα με τη νομολογία του ΣτΕ που απαιτεί συμμόρφωση της διοίκησης και ανάκληση αντισυνταγματικών πράξεών της, όταν το ζητούν και άλλοι θιγόμενοι.


Εισοδήματα
Το μεγάλο λάθος της προηγούμενης κυβέρνησης, που είχε επισημανθεί από την πρώτη στιγμή, ήταν ότι επέβαλε έκτακτη εισφορά το 2009 όχι για τα εισοδήματα του 2008, αλλά για του 2007 προβάλλοντας ως δικαιολογία ότι δεν ήταν ακόμα έτοιμα (για ελάχιστους μήνες) τα εκκαθαριστικά των φορολογούμενων εκείνης της χρονιάς και γι’ αυτό ανέτρεξε στο παρελθόν.

Ο Ιω. Γράβαρης κρίνει ότι πρόκειται για αναδρομική φορολόγηση που απαγορεύεται ευθέως από το Σύνταγμα και ότι δεν επιτρέπεται σε καμία περίπτωση η έκτακτη φορολόγηση να ξεπεράσει το προηγούμενο οικονομικό έτος. Σύμφωνα με την εισήγησή του, το Σύνταγμα δεν ανέχεται καμία περαιτέρω εξαίρεση ως προς την αναδρομικότητα, όπως προκύπτει και από τις συζητήσεις που είχαν γίνει στη Βουλή κατά τη θέσπιση του Συντάγματος το 1975.

Τότε η προτεινόμενη διάταξη απαγόρευε την αναδρομικότητα ακόμα και στη φορολόγηση της προηγούμενης χρονιάς (όπως ακριβώς απαγορεύεται η αναδρομική εφαρμογή των ποινικών νόμων) αλλά ύστερα από αντιρρήσεις κάποιων πολιτικών (Μαύρου, Παπαληγούρα) υπήρξε ανοχή μόνο για 1 έτος αναδρομικής φορολόγησης, προκειμένου να μπορεί το κράτος να αντιμετωπίζει τυχόν έκτακτες καταστάσεις.

Κατά τον εισηγητή, τα εισοδήματα του 2007 απαγορευόταν να αξιολογηθούν για την επιβολή της έκτακτης εισφοράς, που παράλληλα παραβιάζει και τη συνταγματικότητα αρχή για ισότητα στη φορολογική μεταχείριση.


Ανισότητα
Η ανισότητα έγκειται στο ότι ο ν. 3758,09 επέβαλε έκτακτη εισφορά μόνο στους πολίτες (φυσικά πρόσωπα) και όχι στα νομικά πρόσωπα (εταιρείες κ.λπ.) παρ΄όλο που κατά τεκμήριο μπορεί να θεωρηθούν πιο εύρωστα από οικονομικής πλευράς. Πρόκειται για μία άνιση μεταχείριση, που δεν δικαιολογείται ούτε στην αιτιολογική έκθεση του επίμαχου νόμου, αφού δεν παρέχεται καμία εξήγηση για τη διαφοροποίηση στη φορολόγηση.

Στη λιτότατη αιτιολογική έκθεση γίνεται μόνο λόγος για την ανάγκη επιβολής έκτακτης εισφοράς λόγω της οικονομικής κρίσης, χωρίς δικαιολογία για την επιβάρυνση μόνο των πολιτών και όχι και των νομικών προσώπων.

Πηγή Ημερησία

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου